Wednesday 11 December 2019

Tajuk: Unsur ketersiratan (Mohamad Rozi Bin Kasim Ph.D)




Dalam sesuatu ayat, unsur ketersiratan merupakan unsur yang sering muncul dalam minda kita apabila kita membaca sesuatu ayat itu. Oleh itu, kita akan cuba untuk mengenal pasti dan menghuraikan sebab munculnya unsur ketersiratan ini. Salah satu punca yang menyebabkan terjadinya unsur ketersiratan ini adalah kerana terdapat perkataan-perkataan tertentu yang mesti digugurkan di dalam ayat tersebut. Sekiranya perkataan-perkataan tersebut tidak dugugurkan, kemungkinan ayat tersebut menjadi tidak gramatis atau lewah. Namun perlu kita ingat bahawa walaupun perkataan-perkataan tersebut digugurkan, tetapi sebenarnya perkataan itu tetap wujud dan cuma tidak dizahirkan di dalam ayat sahaja. Kita cuba lihat contoh (1) di dalam ayat “isterinya nampak seperti tertanya-tanya apabila melihat beberapa bungkusan yang berbalut kemas di atas meja dekat pintu”. Di dalam contoh ayat tersebut, ada beberapa unsur yang digugurkan dan tidak dizahirkan di dalam ayat. Antara unsur yang tidak dizahirkan ialah kata nama isterinya, bungkusan, dan kata bantu. Kesemua unsur yang digugurkan itu sekiranya dizahirkan di dalam contoh ayat di atas sudah pastilah akan menyebabkan ayat itu menjadi tidak gramatis atau lewah. Kebiasaannya, unsur yang digugurkan ini bersifat berulang-ulang atau serupa dan kedudukan unsur yang digugurkan tersebut berada di posisi subjek, kata bantu, atau kopula (Sila rujuk Lampiran 1 untuk melihat posisi unsur yang tidak dinyatakan di dalam ayat yang bertanda kosong “Ø”).

Selain itu, antara sebab berlakunya unsur ketersiratan ini adalah kerana jika unsur yang tersirat itu dinyatakan, mungkin akan ayat itu akan memberi makna yang berbeza. Hal ini disebabkan, mengikut teori transformasi generatif, strtukur luaran ayat berperanan penting dalam menentukan struktur dalam ayat. Struktur luaran di sini bermaksud ayat yang secara zahir kita boleh lihat, manakala struktur dalaman pula ialah makna yang terhasil daripada ayat yang kita lihat tersebut. Sekiranya ayat di dalam contoh 1 menyatakan unsur tersiratnya seperti ini (contoh 2), “ isterinya telah nampak seperti isterinya telah tertanya-tanya apabila isterinya telah melihat beberapa bungkusan yang bungkusan sudah berbalut kemas di atas meja dekat pintu”, sudah pastilah makna bagi ayat tersebut (struktur dalaman) tidak sama seperti ayat yang terdapat di dalam contoh 1. Hal ini menunjukkan kepada kita bahawa struktur permukaan memainkan peranan penting dalam menentukan makna (struktur dalaman) bagi sesuatu ayat itu.

Di samping itu, antara faktor yang menyebabkan munculnya ketersiratan ini adalah disebabkan faktor ekonomi. Faktor ekonomi di sini bermaksud beberapa perkataan di dalam sesuatu ayat itu digugurkan atau tidak dizahirkan disebabkan ingin menjimatkan masa ketika menyebut atau menyampaikan ayat tersebut. Sebagai contoh, ayat di dalam contoh 1 lebih pendek jika dibandingkan dengan ayat di dalam contoh 2. Pembaca akan mengambil masa yang lebih cepat untuk memproses makna yang terdapat di dalam ayat di contoh 1 kerana ayat tersebut ringkas dan padat, manakala pembaca akan mengambil masa yang lebih lama untuk memproses makna yang terdapat di dalam ayat di contoh 2 kerana ayat tersebut lebih panjang dan lewah.



No comments:

Post a Comment